Het atelier van Mariëlle Bonenkamp bevindt zich onder het schuine dak van een Arnhems rijtjeshuis. De kleine, lichte ruimte staat vol teken- en verfspullen. Mariëlles tekentafel ligt bezaaid met schetsen voor het nieuwste illustratieproject waaraan ze werkt: “Ik ben aan het kijken hoe de hoofdpersoon, een kat, eruit gaat zien. De perfecte kat heb ik helaas nog niet gevonden.”

Mariëlle bouwt haar illustraties laagje voor laagje op, als een soort collages. Dat gaat niet in een vaste volgorde: “Soms teken ik iets en dan bedenk ik me dat er nog een achtergrond achter moet. Of ik knip en plak stukken papier over een illustratie heen omdat het op dat moment goed voelt, zonder rekening te houden met een handige volgorde. Ik werk heel intuïtief.”

Ze maakt in bijna al haar illustraties gebruik van papieren sjablonen,             die ze uitknipt en invult met acrylverf.                                                                       Over deze vlakken tekent ze details met kleurpotlood, krijt of inkt.             Mariëlle: “De sjabloontechniek heb ik ooit in iemands werk gezien en sindsdien is het mijn favoriete illustratiemethode. Het blijft elke keer spannend wat eruit komt.

Mariëlle illustreert voornamelijk kinderboeken. Illustreren voor volwassenen ziet ze in de toekomst ook wel zitten: “Zoveel verschilt het niet van elkaar. Een mooie prent is niet per se leeftijdsgebonden. Ook volwassenen kunnen met veel plezier in een prentenboek lezen.”

 

Mariëlles Okapi In de duistervis is hier een goed voorbeeld van. De Okapi heeft geen tekst en is daarom toegankelijk voor alle leeftijden: “Ik heb wel met tekst geëxperimenteerd, maar het is leuker als de lezer het verhaal zelf kan interpreteren. Zo leest en ziet iedereen weer wat anders.”

Ook is Mariëlle bezig met een serie tandendoosjes voor Loopvis. De papieren doosjes die Mariëlle laat zien zijn kleurrijke proefmodellen: “Het idee is dat ik een bouwplaat voor het tandendoosje ontwerp met daarop illustraties van verschillende dieren met hun gebit.      Het is een grappige combinatie van bouwen en illustreren.”

Ze legt de doosjes voorzichtig terug op de kast, waar ze op een randje blijven balanceren tussen de verfflessen, verfbakjes, inktpotten, kwasten, knipsels en uitprobeersels. Het atelier is vol, maar zeker niet rommelig. Ieder hoekje, hoe klein ook, heeft een functie. Het lijkt bijna de perfecte metafoor voor Mariëlles illustraties.

Een kijkje in haar atelier:

[cardboard id=”799″]