Merlijne Marell werkt als zelfstandig illustrator. Het grootste deel van haar tijd brengt ze door in haar atelier in Arnhem, waar ze werkt aan vrije grafiek en illustraties in opdracht. Hier broedt ze ook op eigen projecten die in diverse media vorm krijgen. Hoe haar atelier eruit ziet? Kijk maar onderaan deze pagina:

There is a crack in everything, that’s how the light gets in
“Waar het houten bankje staat, stond eerst ook een vitrinekastje. Die heb ik ooit gekocht met de gedachte dat het mooi zou staan in een museale toonstelling. Die kans kreeg ik in het voorjaar van 2017 in het Arnhems Museum op het Gelders Balkon. Beneden in de koepelzaal werd een privéverzameling Arnhemsche Fayence tentoongesteld. Museum Arnhem vroeg mij nieuw werk te maken, geïnspireerd op die verzameling. Bij het beschilderde aardewerk moest ik denken aan de investering die het vroeger moet zijn geweest om zo’n stuk aan te schaffen. Maar ik dacht ook aan hoe zo’n enorme vaas stuk kan gaan. Je hoeft er maar tegenaan te stoten… Dat breekbare en de status van de objecten heb ik in de tentoonstelling proberen te verweven met een persoonlijk verhaal.”

Schobbejacques en de zeven geiten

                                                                                                             <—- Klik op de pagina’s om door het boek te bladeren

Schobbejacques en de 7 geiten was het afstudeerproject van mijn master illustratie aan de Gentse School of Arts. In eerste instantie was de uitvoering van het boek manueel: de tekst zette ik in lood, de illustraties maakte ik met zeefdruk, hout- en linoleumsnede. Vervolgens bond ik de boeken handmatig. In totaal 36 exemplaren. In samenwerking met Uitgeverij Loopvis kwam een offset gedrukte uitgave tot stand. De eerste druk bestond uit 2000 boeken. Met deze uitgave kan Schobbejacques een groter publiek bereiken; de handgedrukte versie blijft natuurlijk erg exclusief.”

Ladekast
“Aan Schobbejacques heb ik 2,5 jaar gewerkt.
Er zijn veel tekeningen en proefjes die ik niet heb gebruikt. Sommige tekeningen heb ik bewaard in een lade. Bij een kleine illustratieopdracht ka nik stukjes uit die tekeningen hergebruiken.                                     Mooie prints of een vorm; als een soort collage kan ik het in de achtergrond gebruiken.
Bij groot werk, zoals een boek, doe ik dat niet. Dan creëer ik echt iets nieuws wat ik speciaal voor die wereld bedenk.”

Van sfeerbeeld naar wereld 
“Voor ik aan een verhaal begin heb ik voornamelijk een sfeer met kleuren in mijn hoofd. Bij Schobbejacques was dat Knollenland. Dat vage beeld probeer ik tijdens het onderzoeksproces te vangen in een concretere wereld. Ik werk van heel breed, sfeer, wereld, naar steeds concreter. Pas laat in het proces weet ik hoe de hoofdpersonages eruit zien. Tijdens het werkproces wil ik niet steeds op internet kijken, daarom zoek ik allemaal plaatjes die ik met de sfeer en wereld van het verhaal associeer. Daar maak ik kleine fotoboekjes van die mij tijdens het illustreren helpen de juiste sfeer weer op te roepen.”

 

Geitenkop collectie
“Tijdens een expositie kwam er een vrouw naar me toe met de vraag of ik interesse had in een geitenschedel. Ze had er een paar in de tuin liggen en haar man wou er graag vanaf. Ze dacht dat ik ze wel mooi zou vinden. De vrouw woonde vlakbij dus ze is er meteen een paar gaan halen. Zo kreeg ik nog tijdens de expositie een Bijenkorf-tasje met geitenschedels in mijn handen gedrukt. Een ervan hangt aan de muur.”

“De opgezette geitenkop erboven heb ik zelf gekocht bij een antiquariaat. Toen hij mij aankeek vanuit de etalage wou ik hem direct hebben. Zo heb ik wel meer geitendingen staan. Als ik ergens mee bezig ben, ga ik ook een beetje verzamelen rondom dat onderwerp.”

 

Technieken
“Mijn illustraties bouw ik vaak op vanuit een achtergrond. Ik probeer allerlei technieken over elkaar heen. Iedere techniek heeft weer zijn eigen uitstraling. In Schobbejacques heb ik bijvoorbeeld houtsnede en zeefdruk over elkaar heen gebruikt. In de houtdruk zie je de nerven van het hout, wat een mooie textuur aan een beestenvacht geeft. Zo fijn kun je de lijntjes niet zelf maken. Terwijl andere onderdelen in het beeld juist beter werken als ze vlak op het papier liggen, deze zeefdruk ik weer. De twee technieken gecombineerd geven een spannende gelaagdheid aan het beeld.”

Drakenparade
“De blauwe monotype is de achtergrond voor een particuliere opdracht. De opdrachtgever heeft twee geadopteerde kinderen uit China en vroeg of ik iets voor ze wil maken waarin ik hun afkomst combineer met de omgeving waarin ze zijn opgegroeid. Ze wil niet dat haar kinderen vergeten waar ze vandaan komen. Ook al groeien ze in Nederland op, je afkomst blijft toch een belangrijk onderdeel van wie je bent. Ik heb een stukje Utrecht, de brug met poorten, gemaakt waar een parade met Chinese draken en tijgers overheen zal lopen.”

Boekenkast
“In mijn boekenkast staan veel soorten boeken: prentenboeken, kunstboeken, zines en (semi) wetenschappelijke werken. Ik vind het fijn om tijdens het werken even te kunnen bladeren. Soms moet ik denken aan een specifiek werk van iemand en soms wil ik weten hoe diegene omgaat met het verbeelden van een verhaal of figuur. Niet om af te kijken of het werk na te maken, maar om te zien welke oplossingen er zijn om iets te vertellen in beeld. Inspiratie haal ik niet per se van andere illustratoren. Ik vind het fijn om dat te zoeken in de beeldende kunst in het algemeen, de natuur of het dagelijks leven.”

Een kijkje in Merlijne’s atelier

[cardboard id=”1146″]

 

Titels                                                                                             Websites
Schobbejacques en de 7 geiten                                                Merlijne’s website
Op weg naar verder                                                                    Merlijne’s tentoonstelling
Volle muil