“Voordat ik de foodtruck Mama Mascha begon, werkte ik fulltime bij een bank. Als ik en mijn man uit ons werk kwamen wachtten er thuis twee hongerige kinderen. Na een lange werkdag had ik geen energie meer om hele gerechten in elkaar te draaien, maar je kunt kinderen ook niet iedere dag pannenkoeken voeren. Ik zocht dus snelle en vooral gezonde recepten, zodat mijn kinderen gevarieerd zouden leren eten. En ik merkte ook: als ik met dat gezonde eten een half uur in de keuken bezig was kreeg ik daar weer energie van.

Na mijn carrière in de bankwereld wilde ik graag een eigen bedrijf starten waarin ik creatief en zakelijk werk kon combineren. Omdat ik gelukkig word van lekker en gezond koken én ik daar mijn creativiteit goed in kwijt kan, koos ik voor een foodtruck. Maar dan wel gericht op het bedrijfsleven; ik sta niet op festivals.

Veel van mijn huidige klanten ken ik uit de bankwereld. Het liefst werk ik samen met mijn zakelijke contacten. Dit is dan ook de doelgroep voor mijn kookboek Arbeidsvitaminen geworden. Vooral omdat er ontzettend ongezond gegeten wordt op de werkvloer. Een snelle hap uit de kantine als lunch en elke dag taart of snoep op de afdeling.

Met mijn foodtruck Mama Mascha en Arbeidsvitaminen wil ik mensen binnen en buiten het bedrijfsleven leren dat gezonde gerechten niet veel tijd hoeven te kosten. De lunchgerechten en borrelhapjes uit het boek geven een handvat voor wie gezonder wil eten op kantoor. Veel recepten uit Arbeidsvitaminen kook ik in mijn foodtruck, en tijdens de workshops leer ik de deelnemers deze en andere gezonde gerechten klaarmaken.”

 

Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen de creatieve wereld en het bankwezen?

(On)gezond eten

Kantoor: “Ik zat met 25 tot 30 collega’s op de afdeling. Iedere week was er taart vanwege een verjaardag, geboorte of huwelijk. Soms lag het gebak van de vorige dag nog in de koelkast terwijl de nieuwe taart alweer werd aangesneden.”
Foodtruck:  “Als ik met de foodtruck bij bedrijven kom zie ik nog steeds overal taart. Veel kantoren zitten midden in het centrum, omringd door supermarkten en bakkers. Ik laat mensen zien dat je ook gezond kunt snacken en snaaien op het werk.”

Prioriteiten

Kantoor:  “In de zakenwereld is het erg belangrijk om een groot netwerk op te bouwen en zoveel mogelijk mensen in je portfolio te krijgen. Ook de vaste werktijden en strakke deadlines spelen een grote rol, wat weinig vrijheid betekent. Je zit middenin een bedrijfsstructuur waar alles geld gedreven is.”
Foodtruck:  “Ik ben met mijn foodtruck nog steeds geldgedreven, al doe ik nu ook veel voor goede doelen of mensen die het minder goed hebben dan ik. Ondanks de grote vrijheid die ik nu heb, gebruik ik nog steeds vaste werktijden en structuren. Mijn portfolio met bankklanten heb ik meegenomen naar de foodtruck: de bedrijven waar ik toen voor werkten huren mij nu in als Mama Mascha.”

Creativiteit

Kantoor:  “Een deadline is ook echt een deadline. Je hebt bepaalde taken die je binnen de tijd moet uitvoeren. Creatieve dingen als ontwerpen en schrijven komen niet aan bod. Je bent alleen maar bezig met je vaste taken.”
Foodtruck:  “Er is in de foodtruck veel meer ruimte voor creativiteit. Deadlines liggen in de creatieve wereld niet zo vast. Voor de boekpresentatie van Arbeidsvitaminen had ik de muziek en de gasten al geregeld voor de lanceerdatum, terwijl Marije van Loopvis die deadlinedatum als een ‘ongeveer’-datum had bedoeld. Dat deadlines niet zo definitief zijn, daar moest ik erg aan wennen. Door de foodtruck heb ik ontdekt dat ik een klein beetje kan ontwerpen en dat ik goed ben in recepten schrijven. In de zakelijke wereld was ik hier nooit achter gekomen. De foodtruck is voor mij de ideale combinatie van creatief en zakelijk werk.”

 

Titel
Arbeidsvitaminen – lekker & gezond aan het werk

Website
Foodtruck Mama Masha